Na udržitelnost jdeme domluvou. Zaměstnanci mají šetřit tiskem, barvy jsou jen pro vyvolené

PRAHA, 6. května 2024 – Nejrozšířenějším nástrojem udržitelnosti v českých kancelářích je slovní nabádání zaměstnanců, aby šetřili tiskem. Striktně dané postupy, jako je trvalé nastavení oboustranného tisku nebo využívání uhlíkově neutrálního papíru, se u nás zatím spíše učíme. Vyplývá to z průzkumu společnosti Canon.

„I když dnes mnoho firem uvádí udržitelnost, hlavně snižování emisí CO2, jako jeden ze svých základních pilířů, průzkum odhalil, že v kancelářích si zatím počínají spíše amatérsky. Chybí strategie a některé prokazatelně efektivní nástroje zůstávají bez využití,“ komentuje Eva Kučmášová, ředitelka korporátní a marketingové komunikace Canonu ve střední Evropě.

Nejčastěji užívané postupy jsou verbálního charakteru. Jde hlavně o nabádání zaměstnanců k šetření tiskem, které je běžné v 87 % oslovených českých firem, nebo ke sledování spotřeby inkoustu či toneru na sdílené tiskárně (76 %). Běžné je využívání lehce omezujících postupů, jako je defaultní oboustranný tisk (69 %) a práce pouze na tiskárnách s nízkou spotřebou energie (59 %).

Výrazně méně jsou u nás praktikovány striktně omezující postupy – tisk pouze na recyklovaný papír (43 %) či předem dané množství papíru pro zaměstnance (16 %). Zatím spíše raritou je nastavení tiskárny tak, aby barevně mohli tisknout jen vybraní zaměstnanci, a to včetně kontroly pomocí čipu. „Přitom třeba využívání uhlíkové neutrálního papíru pro tisk je věcí, kterou snadno do svého provozu může zařadit jakákoliv firma. A vliv na udržitelný provoz kanceláře je neoddiskutovatelný,“ říká Eva Kučmášová. Dodává, že papíry s neutrální uhlíkovou stopou, jako je Black Label Zero, jsou k dostání už od roku 2012 a staly se nejprodávanějším kancelářským papírem Canonu v celé Evropě.

Efektivním nástrojem, jak ušetřit spotřební materiál a snížit produkce skleníkových plynů, je pochopitelně také digitalizace. Tedy hlavně práce s elektronickými dokumenty namísto papírových. 60 % respondentů v průzkumu uvedlo, že podstatnou část, nebo dokonce většinu svých pracovních procesů už řeší elektronicky.

Budoucnost tisku

Průzkum Canonu se zabýval také tím, zda české firmy plánují v blízké budoucnosti zavést ekologickou strategii na snížení spotřeby papíru. Kladně odpovědělo 73 % firem. Součástí takové strategie by mělo být „pevné“ nastavení oboustranného tisku nebo podpora tisku pouze nezbytných dokumentů. 65 % respondentů má v úmyslu nakoupit pokročilejší – tedy zejména úspornější a efektivnější – kancelářské multifunkce, aby své procesy optimalizovali. 

Celá třetina firem nicméně neočekává, že by v důsledku přechodu na digitální způsoby komunikace výrazně pokleslo využívání tiskových zařízení v kancelářích, i když 81 % zároveň přiznává, že rozhodně neplánuje v příštích měsících a letech tisknout více než dnes.

 

  O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou. 

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie. 

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho”. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.