Prodej elektromobilů letos navzdory nepříznivým podmínkám na některých trzích globálně výrazně naroste, vyplývá z úterní zveřejněné zprávy Mezinárodní agentury pro energii. Klíčem k budoucímu růstu bude podle ní cenová dostupnost a nabíjecí infrastruktura.

Letos se podle agentury prodá sedmnáct milionů elektromobilů, zatímco loni to bylo čtrnáct milionů aut. Každý pátý prodaný vůz bude mít elektrický pohon. Očekává se, že deset milionů z těchto vozidel se prodá v Číně. Obecně tento trend snižuje poptávku po ropě v silniční dopravě.

„Nízké marže, kolísavé ceny kovů používaných k výrobě baterií, vysoká inflace a postupné rušení pobídek k nákupu v některých zemích vyvolaly obavy o tempo růstu odvětví. Údaje o celosvětovém prodeji však zůstávají silné,“ uvedla agentura ve své zprávě Global Electric Vehicle Outlook.

Prodeje v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostly oproti stejnému období loňského roku o pětadvacet procent. V prvním kvartálu loňského roku prodeje rostly stejným tempem, ale základna vozidel byla méně početná. Prodeje v letošním prvním čtvrtletí odpovídaly prodejům za celý rok 2020, připomněla Mezinárodní agentura pro energii.

Agentura ve zprávě dále upozorňuje, že se podíl elektromobilů na celkových prodejích bude v jednotlivých regionech značně lišit: ve Spojených státech připadne elektromobil na devět prodaných aut, v Evropě na čtyři a v Číně bude mít elektrický pohon polovina prodaných vozů. V Evropě brzdí rozšíření elektromobilů „obecně slabý výhled prodeje osobních automobilů a postupné ukončování dotací v některých zemích“, uvedla agentura.

Klíčem k růstu odvětví zůstává podle Mezinárodní agentury pro energii cenová dostupnost ve srovnání s tradičními vozidly. Ceny se výrazně liší podle regionů. V Evropě a Spojených státech zůstávají spalovací automobily cenově dostupnější než jejich elektrické ekvivalenty. V Číně byly téměř dvě třetiny loni prodaných elektromobilů levnější než auta se spalovacím motorem.

„Elektromobily obecně zlevňují s tím, jak klesají ceny baterií, sílí konkurence a výrobci automobilů dosahují úspor z rozsahu,“ uvedla agentura. V některých případech ceny mezi lety 2018 a 2022 po očištění o inflaci stagnovaly, nebo dokonce mírně vzrostly.

Zásadní výzvou bude také pokrýt rostoucí poptávku nabíjecí infrastrukturou. Do roku 2035 bude třeba zvýšit počet nabíjecích stanic šestinásobně.